Om man aldri har drevet nettbutikk tidligere, har man kanskje mange spørsmål om hva det egentlig vil si. Her finner du noen tips til hva man bør tenke på:

Definer markedet ditt. Hvem er din kundegruppe? Tenk på faktorer som kjønn, alder, interesser, inntektsnivå og så videre for å kunne tilpasse din vare eller tjeneste på en best mulig måte. Videre må du avgrense markedet ditt geografisk – i det minste i starten. Dette er viktig med tanke på kultur og språk blant annet, og vil spille inn på hvor og hvordan du markedsfører produktet ditt.

Geografisk bestemmelse handler også om kapasitet – dersom du lykkes raskt, vil du kunne få større etterspørsel enn du faktisk klarer å håndtere i starten. Dette er det viktig å forberede seg på ved å ha en konkret plan som avgrenser satsingsområdet i oppstartsfasen. Fokuser på ditt kjernemarked i starten, og utvid heller senere når du har kapasitet til å ansette flere, produsere mer og så videre. Utvidelse er en stor investering, og medfører risiko, så det er viktig å vite at man kan takle investeringen.

Kjøp en datamaskin. En robust PC med de riktige programmene er helt essensielt for å holde styr på bestillinger, lagerbeholdning, kommunikasjon internt og eksternt og oppdatering av nettside og eventuelt sosiale medier. På samme måte som praktiske og innbydende lokaler er viktig for en fysisk næringsvirksomhet, er datamaskinen helt sentral om du vil starte din egen nettbutikk. Kjøp på www.dukapc.no.

Markedsføring er viktig. Basert på de vurderinger du gjør i det første punktet, bør du lage en markedsføringsplan som tar kundens profil og markedet ditt i betraktning. Hvem er det du ønsker å nå ut til? Hvor finner du disse menneskene? Hvilke markedsføringskanaler vil være mest effektive?

Sørg for å vær oppdatert. Er man først på nett, er det helt sentralt at man er oppdatert og tilgjengelig. Det er viktig å passe på at kontaktinfo er riktig, og at man har kapasitet til å svare på henvendelser, ta imot bestillinger, yte kundeservice og så videre. Dessuten er det viktig å tilby tilstrekkelig informasjon om den varen eller tjenesten man tilbyr, slik at kunden slipper å bruke masse tid og energi på å finne informasjon andre steder. En risiko ved det er nemlig at de blir usikre på om produktet ditt faktisk er det det gir seg ut for å være. Dessuten vil du kunne risikere at når kunden leter etter info andre steder, finner de også produktet der, og kjøper hos en konkurrent istedet.

Ekstra tips: Du kan bruke Smartweb til å bygge din nettbutikk. Du finner det her.