Fra tid til annen kan vi alle trenge litt økonomisk rådgivning. Det bør i grunnen allerede begynne når vi som barn mottar ukepenger. Det er på ingen måte en dum ide å starte tidlig med å lære barn hvor pengene kommer fra og hvor mye ting koster. Litt rådgivning er også nødvendig når vi kommer til konfirmasjonsalderen, da dette er en anledning der mange norske ungdommer får mye penger mellom hendene.

Du kan få økonomisk rådgivning av foreldrene dine, mange mener også at det bør inn som fag på skolen. Videre får mange også hjelp fra banken eller ved å lese artikler på nettet om personlig økonomi.

Et godt økonomisk råd

Det er mange som søker økonomisk hjelp først når ting har gått litt over styr. Dette gjelder spesielt hvis du har flere dyre, smålån eller kredittkortgjeld. Kanskje har du mistet oversikten, og lurer på hva du skal gjøre for å gjenvinne kontrollen samt få det bedre økonomisk. Dersom du kikker rundt på nettet vil du oppdage at mange anbefaler at du sjekker ut muligheten for refinansiering. Dette betyr rett og slett at du søker om et lån som er stort nok til å betale ut den gjelden du allerede har.

Resultatet er at du får en bank å forholde deg til, altså får du bedre oversikt. I tillegg blir det kun et termingebyr å betale hver måned og forhåpentligvis har du totalt sett fått en rimeligere rente. Dermed får du også litt bedre økonomi.

Det andre gode rådet er å lage et budsjett. Tar du deg tid og gjør dette ordentlig vil du få en god oversikt over hva du får inn av penger og hva du bruker dem til. Tett igjen unødvendig pengeforbruk, som abonnementer på ting du ikke trenger, kaffe latte hver dag eller pølse i brød hver gang du fyller bensin. Pengene du sparer kan du blant annet bruke til å nedbetale gjelden din fortere.

Kunstig intelligens i banktjenestene våre

Bankene tar stadig i bruk mer og bedre teknologi for å gi oss enda bedre og forhåpentligvis rimeligere banktjenester. Kontakter du bankens kundetjeneste via live chat vil du, i alle fall for det meste, møte kunstig intelligens i form av en robot som kan svare på dine generelle spørsmål. Du får altså rådgivning fra AI online. Det må sies å være ganske enestående, selv om vi nå kanskje er så vant til det at vi ikke tenker over det.

Det er også teknologi og avanserte systemer som sørger for at du kan bruke nettbanken på stadig flere måter og på alle typer enheter. Videre sørger teknologiske løsninger også for at lånesøknaden din blir behandlet. Dette gjelder også kredittvurderingen. Resultatet er at du ikke trenger å vente i flere uker på å få svar på lånesøknaden din. Svaret kommer i løpet av kort tid, og det kommer på nettet. Så slipper du å gå i postkassen og se etter et brev.

Nå ønsker bankene å benytte seg av kunstig intelligens til å gi oss forbrukere enda bedre service. Ikke bare skal vi få en personlig brukeropplevelse, men den kunstige intelligensen skal også hjelpe bankene til å forstå hvilke behov vi har, og hva som motiverer oss som kunder. På den måten kan de utvikle stadig bedre tjenester, som sparer oss for både tid og penger.